Kategorie
aktualnie

Śladami polskiej historii i kultury TROKI- WILNO- KOWNO

Tegoroczne wakacje mieliśmy okazję podsumować wspaniałym wyjazdem na Litwę, zorganizowanym przez Stowarzyszenie „Pomocna Dłoń” w Łapach, dofinansowanym ze środków PFRON. Odbył się on w dniach 28-30 sierpnia 2024 roku.

Pierwszym etapem naszej podróży były Troki, gdzie zwiedziliśmy średniowieczny zamek, malowniczo położony na wyspie Galve. Następnie spacerowaliśmy po zabytkowej części miasta, gdzie znajdują się domy Karaimów i ruiny zamku książęcego na półwyspie.

Drugiego dnia tuż po śniadaniu, udaliśmy się na spotkanie z polskojęzycznym przewodnikiem lokalnym w celu zwiedzania Wilna, podczas którego zobaczyliśmy: Ostrą Bramę z Cudownym Obrazem Matki Boskiej, Plac Ratuszowy, Górę Giedymina, pomnik Adama Mickiewicza, klasztor Bazylianów, Zaułek Bernardyński z mieszkaniem Adama Mickiewicza, katedrę św. Stanisława z kaplicą św. Kazimierza, Uniwersytet Wileński, Cmentarz na Rossie, Zarzecze – dzielnica artystów zwana „Wileńskim Montmartre”.🙂

Ostatnim etapem wyprawy było zwiedzanie Kowna, spacerowaliśmy tam po Starym Mieście, gdzie znajduje się największy na Litwie Plac Ratuszowy, gimnazjum, gdzie mieszkał i nauczał Adam Mickiewicz, Dom Perkuna, Kościół Witolda, katedra Św. Piotra i Pawła z obrazami Michała Andriollego, ul. Wileńska – reprezentacyjna ulica kowieńskiej starówki. Będąc w Kownie w regionalnej restauracji litewskiej spożyliśmy pyszny obiad. Litewskie kibiny bardzo wszystkim posmakowały. 😋

Wycieczka była bardzo udana. Wróciliśmy pełni wrażeń, bogatsi o nowe doświadczenia, z poczuciem dumy z dawnej potęgi Polski. Była to dla nas również pouczająca lekcja historii. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia galerii naszych zdjęć wykonanych podczas wyjazdu.📷